En tonårig skolklass besöker en usel uppsättning av Oliver Twist. Fyra skådespelare försöker hantera den interna osämjan som uppstår när de inser att de alla har olika hög lön. Föreställningen av Oliver Twist spårar ur när en i skolklassen, Johanna, löper amok på scen. Uppenbarligen har hon tagit illa vid sig av gestaltningen av den fattige Oliver Twist. Hennes klasskamrat Edmond börjar fundera på varför. Är Johanna fattig?

En klassresa som slutar i mordbrand, en 8 minuter lång föreläsning om hur man blir rik genom aktiehandel, bullbakande politiker och en huvudroll ingen skådespelare vill spela. En vildsint, rapp och konstant humoristisk pjäs om samtiden, framtiden och den nutid som säger sig erbjuda trygghet och välstånd till alla.

Det finns inga fattiga barn vill framförallt synliggöra barnet. Barnet som slagträ, som oskyldigt offer, som individ i ekonomiskt utanförskap på grund av föräldrars tillkortakommanden eller bara som aningslös person utan egentlig aning om pengars värde. Det fattiga barnet syns inte. Ett fattigt barn visar inte upp sin fattigdom. Föräldern till det fattiga barnet vill inte att fattigdomen ska synas. Politikern som orsakat fattigdomen vill inte att resultatet av den förda politiken ska synas.

Skolor & Turné

Turné
Ladda ner utbudsblad med all turnéinformation här.
Ladda ner pedagogiskt inspirationsmaterial här.

För mer info vänligen kontakta:

Henrik Hulander, Producent
henrik@manteatern.se
070-208 04 54

Sara Mortazavi, Producent
sara@manteatern.se
070-259 27 37

Pressröster

“Begreppet barnfattigdom har varit utsatt för kritik, det har ifrågasatts om det verkligen finns fattiga barn i ett land där ingen svälter. Jag kan inte minnas att jag någonsin hört något barn uttala sig i debatten, den förs alltid högt över deras huvuden. Det är ett angeläget ämne, laddat och skamfyllt. Men Månteatern har vänt på den problemorienterade steken och gjort en fartfylld komedi.”

“Skådespelarna går in och ut ur sina roller, leker med fiktionen. Det är pedagogiskt, rappt och politiskt.”

“På det sättet leks föreställningen fram i korta, dråpliga scen, som då och då bränner till av allvar.”

“Det är ofta roligt, förstås, och skådespelarna växlar skickligt mellan sina olika roller, mellan galna upptåg och stillsamt berättande. Personligen är jag förtjust i den här formen av interaktiv teater som öppnar sig mot publiken och uppmanar oss att tänka. Det är också sympatiskt att varje föreställning (utom just premiären) följs av publiksamtal.”

Oline Stig / Sydsvenskan 2015-02-06

“På ett lite stökigt och berättartekniskt utmanande sätt bänder sig Månteaterns nya pjäs Det finns inga fattiga barn in i nuet och in bland svåra frågorna om fattiga och rika, om att ge eller vända bort blicken och om individualitet eller solidaritet. Publiken har inte en chans att komma undan de angelägna tanketrådarna och diskussionerna.”

“Ur detta skickligt framregisserade kaos reser sig glasklara bilder av hur det är när 120 kronor avgör om man kan följa med på den där klassresan eller inte eller när ett par för små vinterskor ställer hela ekonomin på ända och runt detta lindas frågor om vem de rikas pengar kommer från och hur villiga vi som har innerst inne är att dela med oss.”

“Verkligheten karvas fram ur manusförfattaren Rasmus Lindbergs och regissörens August Lindmarks skickligt komponerade brokiga helhet och mitt huvudet svämmar över av tankar och associationer när jag är ute i kylan igen och möts av åtminstone tre tiggare bara på min korta väg mot bussen hem.”

Gunilla Wedding / Skånska Dagbladet 2015-02-05

 

 

Foto

För högupplösta pressbilder, se här

Foto: Henrik Hulander