Får man skita i allt, i alla? Får man lämna allt, sin familj till exempel, om den är jävligt jobbig, om den tycker saker och lägger sig i hela tiden, om ens mamma är alldeles för arg, om ens lillebror behöver en alldeles för mycket?
Pressröster
Vi sitter nära skådespelet och runt om de agerande. Det placerar oss mitt i händelseförloppet och det är fascinerande att se skådespelet alldeles framför sig, ja nästan inne i Belles huvud.
Stina Hwatz, i rollen som Belle, gör en väl avvägd tolkning. Hennes tonläge är mer uppskruvat än hennes motspelares men det fungerar med tanke på kriget inom henne och ungdomens sturm und drang; det är suget efter frihet, efter egna beslut, efter något annat, vad som helst bara inte det här.
I sammanhanget är det ett genidrag att placera oss så tätt inpå. Det skulle kunna kännas obehagligt men gör inte det. Istället gör det Belles inre drama bara än mer drabbande.
Ralph Bretzer, Skånska Dagbladet länk
..det slår gnistor om replikväxlingen. Stina Hwatz fångar skickligt Belles frustrerade vanmakt, på en gång purung i sin förälskelse och brådmogen i sin luttrade livsleda.
Som publik kommer vi nära och sitter i Kajsa Hilton-Browns smarta scenografiska lösning praktiskt taget med vid köksbordet när drömmarna bryts mot omgivningens förväntningar.
Mamman, som så lätt kunnat bli en oförstående häxa, blir i Lillemor Hjelms fina gestaltning och Marie Parker Shaws lyhörda regi väldigt mycket människa
Boel Gerell, Sydsvenskan länk (betalvägg)
Skolföreställningar & turné
Skolföreställningar i Lund
Föreställningar i fetstil fullbokade
26/4 kl 10 & 13 (fullbokad)
27/4 kl 13
28/4 kl 10 & 13 (fullbokad)
29/4 kl 10 & 13
2/5 kl 10 & 13
3/5 kl 13
6/5 kl 10
Bokningsförfarande skolor i Lund
Månteaterns föreställningar för grundskolan är en del av projektet “Upplev Scenkonst” där vi tillsammans med Lunds Kommun erbjuder kostnadsfria biljetter till och med vårterminen 2022. Antalet fria biljetter per föreställning är begränsat så fråga vid bokning om det finns biljetter kvar. Årskurs 5 är undantaget från detta erbjudande eftersom de eleverna får en teaterföreställning som kulturgaranti. Resor ingår inte. Det finns transportresurs att söka för de skolor och förskolor som ligger utanför Lunds lokaltrafiknät.
För att boka Månteaterns föreställningar, kontakta oss direkt
Henrik Hulander, producent
henrik@manteatern.se
070-2080454
För mer info om Upplev Scenkonst, se.
https://lund.se/forskola-och-skola/grundskola/kultur-i-forskola-och-skola
Turné
Ladda ner utbudsblad för turné här
VT2022, HT2022
Kontakta oss för möjliga turnédatum
Bokning
För frågor om föreställning eller bokning av platser till skolföreställningar eller turné, vänligen kontakta
Henrik Hulander, producent
henrik@manteatern.se
070-20 80 454
Pedagogiskt inspirationsmaterial
Inspirationsmaterial för dig som ska se föreställningen med din klass.Ladda ner PDF här.
Offentliga föreställningar
27 april kl 18
Spelas på Månteaterns scen, Bredgatan 3.
Biljetter
Kulturcentralen i Malmö,
tel 040-10 30 20
Boka online, klicka här
Visit Lund AB
046-13 14 15
www.visitlund.se
Boka via Ticketmaster, klicka här
Månteatern
bokning@manteatern.se
046-18 98 99
Publikröster
En årskurs 7:a såg Odjuret och arbetade med föreställningen i klassrummet efteråt. Här är ett axplock av deras tankar.
På frågan vem är Odjuret svarade de:
Jag tror inte Odjuret är en specifik person i berättelsen. Jag tror att Odjuret är när de missförstår varandra och blir arga
Odjuret = Är en känsla. Jag tror odjuret är en kombination mellan rädsla och ilska
Jag tror att odjuret är det alla har inom sig när de blir så arga
Odjuret = Är en persons agerande när hen är som mest arg. I teatern nämnde de odjuret i samband med pojkvännen
De fick även svara på vad var mest intressant i föreställningen:
Det som var mest intressant på teatern var att “scenen” var väldigt liten och man var väldigt nära skådespelarna. Det var också intressant att de beskrev det från tjejens perspektiv och att man får höra hennes tankar
Det mest intressanta enligt mig var när de skrek på varandra. Det kändes som på en fotbollsmatch när man kastades rakt in i hetluften. Kändes som man kom rakt in i något och kunde associera till och känna med. Det kändes som att det var på riktigt.
Jag tyckte att det var intressant när man fick lyssna på hur tjejen Bell som då var en tonåring tänkte. Vissa saker kunde jag relatera till vilket jag gillade med teatern. Bells lillebror Bills agerande på hela situationen om Bells nya pojkvän och hennes mamma tyckte jag också gjorde teatern mer intressant. Jag har också systrar och kände igen mig när det kommer att välja en sida. Att man bara vill göra det som man tror blir bäst för alla.
Skådespelet var dessutom mycket bra och karaktärerna var väldigt verkliga. Det var relativt lite rekvisita. Hon rörde sig mellan husen/lägenheterna i endast ett rum.
Jag tyckte att mest intressanta i teatern var att det inte fanns en “ond” eller en “god” person. Alla i teatern hade sina egna problem och det fanns ingen hjälte.
Foto
Foto: Henrik Hulander
För högupplösta pressbilder, ladda ner här.